+36 30 400 7709, +36 30 560 9970 studio@rgbgrafik.hu

Marketinges vagy?

Akkor szinte folyamatosan kapcsolatban állsz grafikusokkal, webdesignerekkel, nyomdákkal, s szervezed céged (vagy más cégének) marketing munkáit. Tervezel, kreatívan gondolkodsz, új ötletek megvalósításán dolgozol, kiszolgálod célpiacod igényeit. Ez nem könnyű feladat és mindig jól jön egy lelkes csapat, akire bármikor számíthatsz. Egy személyre vagy társaságra, aki segít a hatékony megvalósításban. A kezdeti lépéseknél a grafikussal tárgyalsz, majd a záró fázisban nyomdára van szükséged.

Mi mindkettőt kínáljuk egyben. Ránk számíthatsz!

Olvasd el cikkeinket, melyek azért születtek meg, hogy Neked segítséget nyújtsanak.

Papírvastagság kiválasztása

…az egyik legnehezebb választás

A nyomdai kivitelezéssel kapcsolatos egyik fontos kérdés, hogy milyen minőségű papírra nyomjuk a hosszabb-rövidebb ideig szerkesztett anyagunkat, a másik alapvető kérdés pedig, hogy milyen vastag legyen az a papír.

Ezeken nem lehet csak úgy átsiklani, mert ha nem jól döntünk, akkor annak többszörösen is érezhetjük negatív hatását. Milyen negatívumokra gondolunk itt?

  • megnövekszik a nyomtatványokra betervezett nyomdai költséged
  • nem tudod rendeltetésszerűen használni az anyagot
  • főnököd szerint a versenytársak anyaga szebb és jobb

Tehát mindig vedd figyelembe, hol és hogyan szeretnéd használni a kész anyagot:

Elegendő a vékonyabb papírt (80-100 g) választani, ha:

  • fektetve pultra helyezed az anyagot (nem kell papírtartóba állítani)
  • a nyomtatványt postázni szeretnéd – mert ugye nem mindegy, hogy a súly miatt mennyi is lesz az éves postaköltséged
  • olcsóbban szeretnéd megúszni a nyomtatást
  • egyszer használatos anyagot készítesz, aminek úgyis tudod, hogy mi lesz a rendeltetése – megnézik és eldobják

Vastagabb papírt válassz (115-150 g), ha:

  • állítva kell a nyomtatványt egy prospektustartóba kihelyezned
  • perforálni szeretnéd – vagyis ha van letéphető része a nyomtatványnak
  • ha a kétoldalas grafika nagy fehér felületeket és nagyobb sötét elemeket egyaránt tartalmaz – elkerülendő a nyomat áttetszését
  • szeretnéd szolgáltatásod minőségét hangsúlyozni – tudod a lélektan itt is dolgozik! …persze csak bizonyos határig.

Bevált gyakorlati módszer, hogy egyszer összegyűjtöd azokat a kiadványokat, amelyeket Te is használni fogsz munkád során és felcímkézed őket papírtípus (ofszet vagy műnyomó) és papírvastagság alapján. Hidd el, megkönnyíti munkádat a mindennapokban.

Ofszet vagy műnyomó papír?

Marketingesként örülsz, ha odáig eljutottál, hogy az anyagot megszerkesztette a grafikusod és végre nyomdába adhatod a munkát. Azt gondolod, hogy már minden sínen van, amikor a nyomdász megkérdezi tőled, hogy milyen papírra nyomja az anyagot?

Tehát, ofszet vagy műnyomó?

A marketing célú kiadványok 90%-ánál ez a két alapvető papírtípus jön szóba. Az ofszet papír egy bevonat nélkül előállított, fénymásoló papírhoz hasonló alapanyag, míg a műnyomó felületkezelt, mázolt, sima tapintású, enyhén csillogó felületű.

De neked most bizonyára nem a technikai paraméterekre van szükséged, hanem arra, hogy ha a kezedbe kapod az anyagot, akkor valóban azt kapod-e vissza, amit elképzeltél (vagy amit a főnökeid elképzeltek).

Nézzük meg gyakorlati oldalról, hogyan is tudod eldönteni a papírtípust.

Ofszet papírra akkor kérd az anyag kivitelezését, ha:

  • az elkészült anyagra tollal írni szeretnél
  • belső használatú nyomtatványról van szó, amit a kollégák használnak
  • a matt felületű anyagokat jobban kedveled, mint a fényes felületűeket
  • szöveges, fotó nélküli anyagot készítesz (tudnod kell ugyanis, hogy az ofszet papír egy ún. szívó papír, ami azt jelenti, hogy a papír magába szívja a festéket, ezért a színek nem lesznek olyan élénkek)
  • fontosabb a kedvezőbb ár, mint az igényesebb kivitel

Műnyomó papírt akkor válassz, ha

  • igényes, szépen kivitelezett anyagot szeretnél
  • nem akarsz rá tollal írni vagy bélyegezni
  • az anyag sok képet, látványos fotókat tartalmaz
  • a kiadvány igényessége érdekében vállalsz némi többletköltséget

Persze, ha szerencséd van, a grafikus már pontosan tudja, milyen papírra álmodta meg az adott anyagot és a főnökeid sem kapnak infarktust annak költségétől, de ha a kettő között középutat kell találni, akkor nem árt tisztában lenned azzal, milyen kompromisszummal milyen kockázatot vállalsz.

…és itt még korán sincs vége!

A papír anyagának kiválasztása önmagában még nem elegendő, ugyanis a megfelelő papírvastagsággal is tisztában kell lenni. De erről majd következő cikkünkben olvashatsz.